| Blog

Beh je absolútne prirodzený pohyb pre ľudské telo a samozrejme takisto aj pre každé zviera. Sme evolučne prispôsobený k behaniu. Tvrdenia, že beh nie je dobrý šport sú mylné. Problém je, ak bežíme vyslovene zlou technikou, prípadne ak má človek extrémnu nadváhu, vtedy beh samozrejme nie je najideálnejší. Problémy s kolenami a kĺbmi (pokiaľ neboli už predtým ako ste začali behávať spôsobené nejakým zranením) nastávajú iba v prípadoch zlej techniky, neprirodzených pohybov a pri príliš dlhých tréningoch. Ako začať behať aby Vás beh aj bavil? Zvoľte správne tempo, na začiatok je ideálne bahať len v slabom tempe, neporovnávať si časy so skúsenejšími bežcami. Zvoľte tempo pri ktorom sa cítite príjemne a tempo zvyšujte až ku koncu behu. Časom sa bude tempo a hranica toho čo je „príjemné rekreačné“ zlepšovať. Každopádne viac tuku spálite pri miernejšom tempe a dlhšie trvajúcom behu ako pri rýchlom odbehnutí danej vzdialenosti za čo najlepší čas. Technika behu by mala byť v prvom rade prirodzená. Najviac ju kazia začiatočníci, ktorý sa sústredia na to ako bežia a vtedy je pohyb často menej prirodzený ako keď sa nesústredia.Najdôležitejšia je technika dopadu – došľap u tu vzniká poškodenie a bolesť v kolenách, ak je noha pri dopade príliš pokrčená.

 

Pri zlom uhle dopadu sa zvyšuje tlak v kolene (je to ako keby ste dopadali s omnoho väčšou váhou) Správnym dopadom Vás v kolene bolieť nebude ani keď sa zaťažíte závažím. Beh je ideálne kardio, ktoré sa dá robiť všade a nepotrebujete na neho špeciálne podmienky ani permanentku do fitka.  Ideálne trvanie behu pre začiatočníka je 15-20 minút. Pre pokročilejšieho 30-45 minút. Tréningy trvajúce viac ako hodinu majú samozrejme svojich priaznivcov, každopádne ak sa nepripravujeme na pretek, ale berieme beh iba ako doplnok k fitness a zdravému životnému štýlu, tak takto náročné a dlhé behy majú aj dosť negatívnych stránok. Príliš veľké vyčerpanie, zhoršená regenerácia, vyplavenie veľkého množstva stresových hormónov, strata svalovej hmoty, celkový katabolizmus, ktorý sa môže podpísať aj za zhoršený stav kĺbov. Lepšia voľba sa javí behať častejšie a kratšie trate. Pokiaľ ste začiatočník a musíte si dávať pauzy, nevadí, kalórie a dokonca tuk palíte dokonca lepšie ak si dávate aj krátke pauzy počas behu.

Pri nadváhe nahraďte beh rýchlo chôdzou.